Debata na temat rozporządzenia w sprawie redukcji emisji metanu rozgorzała na dobre, głównie dzięki zbliżającemu się terminowi głosowania w tej sprawie w Parlamencie Europejskim.
Choć Komisja Europejska przedstawia propozycję rozporządzenia już w grudniu 2021 r., a ministrowie polskiego rządu wraz ze swymi odpowiednikami z innych krajów członkowskich wypracowywali porozumienie w tej sprawie i przedstawili je w grudniu 2022, lawina apeli, artkułów i komentarzy wylała się teraz.
Spółki wydobywcze alarmują o surowych karach, jakie będą musiały płacić do budżetu państwa za emisje metanu. Przedstawiciele związków zawodowych biją na alarm w sprawie umowy społecznej, która nadal nie jest notyfikowana w Brukseli.
Prof. Jerzy Buzek przedstawia swój punkt widzenia na stronach serwisu Nettg.pl. Rozmawia z Kajetanem Berezowskim o znaczeniu rozporządzenia dla unijnej i polskiej gospodarki. Europoseł wyjaśnia strategiczną rolę węgla koksowego w realizacji transformacji energetycznej w UE i podaje powody, dla których walczył o jego wyłączenie ze wspomnianego rozporządzenia.
Podsumowuje również swe konkretne działania na rzecz wsparcia węgla koksowego:
- Po pierwsze, już w październiku 2022 zgłosiłem poprawki, całkowicie wyłączające spod zapisów rozporządzenia metanowego kopalnie węgla koksowego ujętego na unijnej liście surowców krytycznych.
- Po drugie, konsekwentnie zabiegam o to, aby w ramach zaplanowanej na najbliższe tygodnie rewizji tej listy, ten węgiel został na niej utrzymany.
- Dwa tygodnie temu wystosowałem w tej sprawie priorytetową interpelację do Komisji Europejskiej.
- Wcześniej interweniowałem też parokrotnie m.in. u komisarz ds. energii, Kadri Simson oraz komisarza ds. rynku wewnętrznego, Thierry’ego Bretona. Podnosiłem tę kwestię na specjalnym spotkaniu w Parlamencie Europejskim w Strasburgu w listopadzie 2022.
Zapraszamy do lektury wywiadu.